Podstawowym powodem, dla którego powstają aplikacje mobilne, jest to, że ktoś chce na nich zarobić.
Dzisiaj pokażę ci, jak zarabiać na aplikacjach i grach mobilnych i udowodnię ci, że ty też możesz to robić.
O tym, że dokładne przemyślenie jak nasza aplikacja ma zarabiać jest bardzo ważne, wspominałem już omawiając tworzenie aplikacji na Androida.
Po pierwsze i najważniejsze, nie będę tutaj pisał o aplikacjach płatnych – to co prawda najprostszy sposób na zarabianie na aplikacji, jednak jak pokazują dane aż ponad 90% dochodów zarówno w Google Play jak i Apple App Store pochodzi z zakupów w aplikacji.
Wniosek: za mało osób kupuje aplikacje, żeby na tym porządnie zarobić.
To jak zarabiać na aplikacjach, skoro mają być darmowe?
- Mikropłatności wewnątrz aplikacji
Wspomniane zakupy wewnątrz aplikacji to jak się okazuje jeden z najsuteczniejszych sposobów.
Trik jest bardzo prosty i sprawdza się szczególnie w grach mobilnych. Użytkownik po pobraniu gry za darmo może korzystać ze wszystkich jej funkcjonalności i nawet przejść ją całą bez rzadnych opłat.
Może jednak, jeśli chce, kupić w sklepie wewnątrz aplikacji dodatkową zawartość (np. w przypadku gier lepsze przedmioty dla postaci), które ułatwią rozgrywkę.
- Model freemium
Model ten jest swego rodzaju kompromisem pomiędzy aplikacją darmową i płatną.
Aplikacja zostaje udostępniona do pobrania za darmo i użytkownicy mogą korzystać z niej w znacznym zakresie bez płacenia.
Aby wykorzystać aplikację w pełni, użytkownik może wykupić pakiet premium, dzięki któremu dostanie dostęp do wszystkich opcji.
Dobrym przykładem takiej aplikacji jest Evernote. Podstawowa wersja tej aplikacji jest darmowa i pozwala na organizowanie zadań i list to-do z opcją synchronizacji na wszystkich urządzeniach.
Pozostałe możliwości, zwiększające użyteczność aplikacji, dostępne są po wykupieniu pakietu Plus lub Premium.
Warunkiem jest udostępnienie podstawowych funkcji za darmo i uzmysłowienie użytkownikowi, o ile lepiej będzie wykorzystywał możliwości aplikacji, jeśli zdecyduje się za nią zapłacić.
- Reklamy w aplikacji
No i docieramy do jednej z powszechniejszych opcji zarabiania na aplikacji – reklamy.
Znienawidzone przez wielu użytkowników, są jednak nieuniknione w przypadku, kiedy aplikacja lub gra ma pozostać darmowa.
Dobrą praktyką, która pozwala nam zarabiać na aplikacjach i grach mobilnych i jednocześnie nie odstraszy użytkowników, jest zachowanie umiaru.
Najlepiej zdecydować się na jeden format reklamy lub tak dostosować częstotliwość ich wyświetlania, aby nie utrudniała korzystania z aplikacji.
Do wyboru masz 4 formaty reklam:
- Banery stałe
- Banery typu pop-up
- Reklamy pełnoekranowe
- Reaklamy wideo
Teraz, kiedy wybrałeś już rodzaj reklamy, jakie chcesz publikować w swojej aplikacji, pozostaje ci wybrać sieć, która będzie je wyświetlała.
Tutaj ponownie masz spory wybór. Jedną z takich sieci jest należący do Google i cieszący się sporą popularnością AdMob. Synchronizując aplikację z wybraną siecią reklamową pozwalasz jej na wyświetlanie treści i zarabiasz na wybranej akcji: za ilość kliknięć (CPC – ang. Cost per Click) lub wyświetleń (CPI – ang. Cost per Impression).
Reklamy, jeśli stosowane z umiarem, mogą być źródłem pokaźnych przychodów z aplikacji.
- Dołącz do sieci afiliacyjnej
Zasada w tym przypadku jest podobna jak w przypadku sieci reklamowych.
Marketing afiliacyjny polega w pewnym stopniu na programach partnerskich, w których reklamodawca rozlicza się z nadawcą za efekt – podobnie jak w poprzednim przykładzie może być to model CPC lub CPI.
Sieci afiliacyjne rozwinęły się i dostosowały do wymagań rynku mobilnego, dzięki czemu możesz wykorzystać w tym celu swoją aplikację mobilną.
Dołączając do dobrej sieci afiliacyjnej masz pewność, że treści będą dostosowane do rodzaju i tematyki twojej aplikacji, dzięki czemu nie zrazisz do siebie swoich odbiorców.
Podsumowanie
Jak widzisz, są różne sposoby na to, jak zarabiać na aplikacjach i grach mobilnych.
Rezygnując z opcji zamieszczenia płatnej aplikacji bądź gry, wcale nie pozbawiasz się potencjalnego zysku – co więcej, masz aż 4 sposoby na to, aby monetyzować aplikację.
Najlepszym sposobem jest przeprowadzenie testów A/B dla różnych rodzajów zarabiania na aplikacji i wybranie tego, który zapewni największy ROI.
Jeśli masz doświadczenie z zarabianiem na aplikacji lub znasz sposób, którego nie wymieniłem, zachęcam do podzielenia się nim ze mną w komentarzu.